Sunday, October 30, 2011

Bersanggul Tinggi adalah HARAM!!!!!

Posted by FadhDeela at 12:06 AM
Reactions: 
letih rasanyer wat entry pasal sanggul tinggi nie! click sini entry pasal sanggul tinggi..dari dulu lg sana sini org duk ckp bersanggul tinggi nie hukum nyer HARAM tp kenapa masih ada lg org2 kita pakai tudung bersanggul tinggi..lg aku sedih cerekarama td watak seorg ustazah pakai tudung sanggul tinggi mengunung..! ermm xpaham aku...cite pasal sanggul tinggi bukan takat tu jer..aku nak cite pasal seseorg nie..!
aku post status kat FB pasal sanggul tinggi nie "hadoii tingginyer sanggul minah nie..berlakon sebagai ustazah tp sanggul tinggi menggunung!! mcm mana tu????" dukacita ada yg komen:

A komen: "lakonan sahaja bukan sungguh"
aku reply: "mmg la berlakon tp pakai sanggul tinggi tetap haram"
A komen lg: hahahaha kan trend
aku reply: Trend yaaa..Terbaikkkkkkkkk!!Dunia..dunia... *aku perli tu*
salah sorg kwn aku reply: Kehkeh..ceramah sana sini..bini sanggul tinggi jugak..melayu punye cerita! hehe
A komen: Ustaz dan ustazah moden...!! biasa laa
Aku jawab: Hukum..Haram Halal xkira moden ke kuno ke trend ke bukan trend..Haram tetap haram halal tetap halal..! peace~

terus senyap ko!! aku bkn nyer nak gado tp frust giler ngan jawapan diaaaa..! ko tau hukum bnda tu haram tp nape ko nak tegakkan...jgn la mcm nie.! byk dah rasanyer kuar pasal sanggul tinggi nie..titik beratkan laaa jgn la lepas panggil..! kat opis aku tu ramai yg aku tengok setinggi2 ada sanggul dia..tah zaman skrg nie ambik mudah ngan smua bnda...
aku hanya ingin berkongsi ngan kwn2 blog smua..xde niat nak sakitkan hati sape2 peace~~

1 comments:

fairus said...

ASSALAMUALAIKUM... MUNGKIN SAYA BOLEH BAGI SEDIKIT PENCERAHAN KEPADA AWAK MELALUI SEDIKIT ILMU YANG SAYA PEROLEHI.

SEBENARNYA WANITA YANG MEMAKAI SANGGUL TINGGI ADALAH TIDAK HARAM. IANYA HARUS.

PERIHAL MEMAKAI SANGGUL TINGGI ADALAH HARAM SEBENARNYA DIDAPATI DARI :

Rasulullah bersabda: "Akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka (isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang (nipis dan ketat). Di atas kepala mereka pula (wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat." (Riwayat Ahmad).

"Dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka di dunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini." (Riwayat Muslim).

YANG HARAM / TERLAKNAT IALAH WANITA YANG MENGABUNGKAN KETIGA-TIGA ELEMEN IAITU (1) BERPAKAIAN TETAPI SEPERTI TELANJANG, (2) BERJALAN BERGOYANG SAMBIL LENGGANG LENGGOK DAN (3) BERSANGGUL TINGGI.

YANG TIDAK BERAPA FAHAM HANYA AKAN MEMETIK ELEMEN KETIGA IAITU BERSANGGUL TINGGI NAMUN YANG SEBENARNYA KETIGA-TIGA ELEMEN INI DISATUKAN BARULAH MEMAKSUDKAN HAL YANG SEBENAR. BUKAN SEKADAR BERSANGGUL TINGGI SAHAJA.

DI HARAP AWAK DAPAT PENCERAHAN. TIDAK MENGAPA, BELAJAR MELALUI KESILAPAN.

WALLAHUAKLAM.

 

Selipar_Toilet Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review