Monday, March 21, 2011

Petua Tradisional utk Bisul...

Posted by FadhDeela at 11:36 AM
Reactions: 
hahahahahahaha aku kena bisul!!!!!!!!! sakit weeiii berdenyut2..ari tu abg aku kena bisul kat vontot..skrg aku lak kena bisul kat dada!!..pelik jer kena bisul kat dada..selalu org kena kat vontot tp aku kena kat dada..sengal tol..nasib la kat dada bkn kat buah dada hikhikhikhik http://www.cute-smiley.com aku gugels la cara2 nak ubat bisul nie:

Pada kebiasaannyer bisul tumbuh pada bahagian badan sekitar punggung. Namun terdapat jugak bisul yang tumbuh pada bahagian badan seperti paha dan belakang *aku tumbuh kat dada??huhu*. Bisul ni agak menyakitkan *mmg sakit la weii* terutama apabila tumbuh di bahagian vontot..sukar utk duduk!!. kadang2 terasa berdenyut2 kat tempat bisul tu...Bisul yg tumbuh akan membengkak kerana mengandungi nanah dan darah kotor yg dicemari kuman!! *sakit dow bengkak tu!!*

Untuk mencegah dari ditumbuhi bisul, bykkan mkn makanan yg membersihkan darah seperti karot, tomato, sayur hijau, buah-buahan serta makanan yg ada vitamin C

Petuanyer!:
  • Tampakkan ubi keledek yang telah ditumbuk pada bisul.
  • Asahkan kulit mempelam pada pasu dan sapukan pada bisul
  • Tampalkan bawang merah yang telah ditumbuk
  • Jika bisul diperingkat serius tampalkan bunga rumput (terdapat di kedai india@india muslim) *aku try gugels nak dptkan gambarr dia..berbeza2 la aku xsure yg mana 1..huuhuhuhu*

24 comments:

n!ny_la!ho said...

bis0l d dada mu!! hahaha....ade je yg perati kang...hak3

Fairus Bin Mamat said...

SELAMAT MENGHADAPI BISUL.. SEMOGA CEPAT SEMBUH YE..

yut said...

uolss aku x nak kena bisul lagi pon...huhuhu...

sunsnake@budakbalun said...

Alhamdulillah..
seumur hidup tak pernah kena bisul..
hehehehe..

betul ke bisul ni punca dari darah kotor?

najwa's said...

hehe pandai bisul tu cari port ye.. :P semoga cepat sembuh..

Zue Cancer said...

takde la..mai la dtg teman..eh esok la...dapt tak no tepon?

fadhdeela said...

zhu: tau xpe...dada ku ada 3 biji skrg hahahahahha

fadhdeela said...

Fairus Bin Mamat : dah nak sembuh pun alhamdulillahh

fadhdeela said...

yut: jgn la di mintakkk sakit wooo..xleh tido mlm..

fadhdeela said...

sunsnake@budakbalun: jgn mintakk la sakittt bdenyut2!!..xtau la mak pun ada ckp ari tu

JIJI YU said...

ekekek..maunye tergaru2 aku kalo kena bisulleh tu kudis kan kalo tergaru garu

fadhdeela said...

najwa's: sakit wooooo

fadhdeela said...

zue: dapat dah..dpt x sms deela??

kira kekuri said...

fuhh ~gila..sakit ke? x pernah lag kena..huhu..but,kawan aku dlu pernah kena dekat tmpat sensetif plak tuh!! aduyaii ..huhu

CIK TOM said...

semoga cepat sembuh bisuul tue...

Adzriel AB said...

deela... potong dua bawang putih rincik2kan hujungnya dan sapu kat bisol biar cepat masak. bila dah masak mcm dah bernanah baru le bedah. memang sakit. mintak ubat cuci kuman dgn doktor atau sapu foban cream selepas buang nanah. picit sikit2. nak akak tolong? meh sini.

Azam Shah said...

adoiii. semoga cepat sembuh ok :)

fadhdeela said...

jiji yu: bisul leh wat kudis ke??alamakkkk cacat la dada ku hihihi

fadhdeela said...

kira kekuri: dia kadang2 datang sakit dia tu xingt la..dia berdenyut2 weiii

fadhdeela said...

CIK TOM: time kasih cik tom :)

fadhdeela said...

kak liza: skrg nie dia dah masak..smlm dah pecahkan..ada sikit2 lg bengkak dia..sakit wooo berdenyut2!!! ganas x akak picit??malu la sy akak tgk dada sy hahahahha

fadhdeela said...

Azam Shah: thanks azam... :)

Angin Selat Melaka said...

As'kum.
Merawat bisul ni perlukan cara yg betul, supaya nanti tk jadi 'bentan'. Penerangan lanjut boleh didapati di:

Merawat Bisul dan Gejala seangkatan

Hati2 sebab kalau pecah tak tentu hala, boleh mengakibatkan jangkitan serius yg lain pula. Semoga berjaya. Thanks.
8:37 PM

fadhdeela said...

Angin Selat Melaka: dah baikkk..huhuhu bentan tu ape?? :P

 

Selipar_Toilet Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review