Thursday, November 18, 2010

D.E.N.G.K.I

Posted by FadhDeela at 11:10 AM
Reactions: 
Dengki!!! Nape manusia xabis2 ngan perasaan dengki tu?? Hairan bin ajaib la..pg nie aku dpt kabo bite yg ada hamba allah nie *bole dikatakan kwn aku jgk la dia nie* duk dengki ngan aku..ape yg ko dengki sgt ngan aku nape?? *ape yg aku ada??* aku rasa xpernah kot berkira ngan ko…yg lepas2 pun aku xungkit tau..cuba la ko listkan...maybe aku xsedar ape yg aku dah wat smpai aku cuti pun ko kecoh...biar la ko nak dengki ke ape ke..aku tetap mcm nie rileks xkaco hal org hapi ngan keje aku!!!!…xkemana la ngan perasaan dengki tu..akhirnyer nnt ko ssh ko cr aku jugakkk!!! Manusia ooohhhh manusia!!

TQ encet gugelz

Allah SWT berfirman yang bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu menjauhkan buruk sangka, kerana buruk sangka itu setengah daripada dosa besar, janganlah kamu mengintai dan janganlah kamu mencerca serta mengumpat, setengah kamu akan setengah lain. Apakan kamu suka memakan dangging saudara kamu yang telah mati? Nescaya kamu takut kepada Allah bahawasanya Allah itu Penerima taubat”.
(Surah “al-Hujurat: Ayat 12)

Ayat diatas menjelaskan bahawa umat Islam dilarang menyimpan hasad dengki didalam hatinya keatas saudara-saudara Islam yang mendapat nikmat kurniaan daripada Allah SWT apatahlagi mengumpat saudara-saudaranya sendiri. Perbuat ini terlalu keji disisi Allah SWT. Allah SWT telah berjanji akan memasukkan umatNya yang mengumpat, memfitnah bangsa sendiri, negara dan sebagainya ke neraka jahanam sekiranya mereka ini tidak sempat memohon apun dan bertaubat kepada Allah SWT

Dalam sebuah hadis, Rasulullah S.A.W. bersabda, mafhumnya:

“Wahai orang yang beriman dengan lisannya shaja dan meimanannya itu meresap kedalam hatinya, janganlah kamu mengumpat kaum Muslimin, janganlah pula menjejaki keburukan mereka, sesiapa yang menjejaki keburukan mereka maka Allah SWT akan menjejaki keburukannya dan barangsiapa yang dijejaki kerburukannya oleh Allah SWT maka Allah SWT akan menyingkap keaibannya sekalipun ia berada di dalam rumah”.

(Riwayat: Abi Barzah al-Aslami R.A.)

Hadis diatas menyatakan bahawa sifat hasad dengki itu tidak memberi faedah langsung kepada yang melakukannya, melainkan dendam dan perbalahan yang akan menjauhkan perpaduan. Oleh itu jauhkanlah sifat hasad dengki, fitrah memfitnah. Orang yang hasad dengki membakar diri dan hatinya. Hasad dengki tidak boleh dipadamkan melainkan kebaikan dan ketaatan diri kepada Allah SWT sahaja. Memfitnahkan saudara sendiri adalah dilarang oleh Islam sama sekali. Hendaklah kita hindarkan daripada terus menerus melakukan perbuatan yang dimurkai oleh Allah SWT.

0 comments:

 

Selipar_Toilet Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review